De spagaat: hygiëne op de werkvloer en thuiswerkende collega’s

2020 stond in het teken van een digitale transformatie. Virtuele ontmoetingen en vergaderingen werden gemeengoed. Zo goed als iedere branche rolde deze ontwikkelingen in sneltreinvaart uit en mensen verdwenen uit hun traditionele werkomgeving om virusverspreiding te voorkomen. Tegelijkertijd was het belang van een gezonde werkplek nooit belangrijker. COVID-19 leerde iedereen dat schoonmaak veel meer is dan alleen netjes maken. De spagaat: hoe garandeer je constant een schone en veilige werkplek voor je werknemers in een tijd waarin je professionele schoonmaak afschaalt doordat diezelfde werknemer steeds vaker vanuit zijn huis werkt? 

Je pand: lage bezetting en afgeschaalde schoonmaak 

Kantoren, leslokalen en andere werkomgevingen zijn  een potentiële bron van besmetting. Uit experimenten blijkt bijvoorbeeld dat een virus zich vanaf een koffiemachine binnen drie uur verspreidt onder bijna de helft van alle mensen die de machine hebben gebruiktDat gezegd hebbende, is de kans dat je dan ook een infectie van oploopt, klein. Maar het mag duidelijk zijn dat bacteriën zich overal bevinden. Op plaatsen die verschillende mensen meermaals per dag gebruiken, is de verspreidingsgraad enorm hoog. De koffiecorner is niet de enige ‘haard‘. Ook de receptie, de kantine en op gezette tijden het sanitair worden veel gebruikt door verschillende mensen 

Het einde van de flexplek lijkt nabij. Goede verkeersstromen zijn van essentieel belang om een gezonde en schone werkplek te garanderen. Inzicht in de bezettingsgraad van het gebouw helpt je aan stuurinfo. Waar zijn je werknemers in je pand? Hoe bewegen ze zich door je pand? Hoeveel mensen zijn aanwezig? Data geeft je feiten. Werken op basis van dat wat je weet, is effectiever. Je schoonmaakbedrijf is verantwoordelijk voor de hygiëne in je pand. Maar kan dat nog, wanneer thuiswerken blijft en professionele schoonmaak wordt afgeschaald? In hoeverre is het mogelijk om de pandgebruiker te activeren zijn werkplek zelf schoon te houden? Vending machines met schoonmaakartikelen? Schoonmaakpakketten op het bureau? Wie zal het zeggen. 

Feit is dat er nauwer samengewerkt gaat worden tussen verschillende leveranciers en pandgebruikersDenk bijvoorbeeld aan het feit dat een slechte luchtkwaliteit invloed heeft op de verspreiding van virussen. Het belang van sensoren die de luchtkwaliteit monitoren en facilitaire dienstverleners daar vervolgens ook actief op handelen lijkt dan ook een must en een waardevolle stap van sick buildings naar smart buildings. Schoonmaken op basis van data dus, om rendement te optimaliseren.  

We zien ook het steeds grotere belang van werken met journeys: wat zijn de routes die mensen afleggen in je pand? Waar komen ze veel en wat raken ze overal aan? Ook die inzichten zorgen voor meer efficiency. En ten slotte zullen we je werknemers moeten faciliteren met middelen en materialen. Zij hebben een direct belang bij hygiëne en moeten de middelen voorhanden hebben om zich veilig en welkom te voelen in hun werkomgeving. Of dat nu een kantoor is, een leslokaal of een andere plaats waar jouw mensen hun prestatie moeten leveren. 

De thuiswerkplek: intensief gebruik zonder professionele schoonmaak 

Niet alleen de traditionele werkomgeving is een strijdperk van mens tegen bacterie en virus. Ook thuis is een goede hygiëne van groot belang. Onderzoek laat zien dat 95% van de thuiswerkplekken vies is. Ook dat versnelt verspreiding. Dagelijks vermenigvuldigt 19 tot 31% van de bacteriën zich op een laptop of telefoon. Wanneer je deze dus meeneemt naar een dagje werken op kantoor, verspreiden deze zich binnen je organisatie. Zoals op kantoor, hebben oppervlaktes thuis ook regelmatig een reinigingsbeurt nodig. Het coronavirus kan bijvoorbeeld maar liefst 28 dagen besmettelijk blijven op een beeldscherm. 

Gelukkig leerden we het een en ander door COVID-19. Zo kan iedereen het protocol voor gedegen handen wassen inmiddels wel dromen. Maar schoonmaken? Dat is natuurlijk niet voor niets een beroep dat sinds maart 2020 onder een vergrootglas ligt. Goed schoonmaken is essentieel voor gezondheid van werknemers. Ze dragen zelf de verantwoordelijkheid wanneer ze thuis werken.  

Mensen moeten nu gedwongen massaal vanuit hun studeerkamer of zelfs aan de eettafel in de woonkamer hun werk doen. Zonder de hulp van de professionele schoonmaker die ze zijn gewend. Dat is de tweede poot van je spagaat. Schoonmaak verplaatsen naar de thuisomgeving van je medewerkers? Dat is niet te doen qua logistiek en regelgeving. Wat wel mogelijk is, is dat je gebruik maakt van de adviesrol van je schoonmaakbedrijf. En van faciliteiten voor je medewerkers. Wellicht help je ze om hun werkplek thuis in te richten en vergoed je die werkplek zelf. Dan lijkt het bijna voor de hand liggend om ook na te denken over het onderhoud van die werkplek. Over het faciliteren van de middelen en materialen om hygiëne mee te borgen. 

De juiste balans

We hebben samen al veel geleerd over ‘het werken’ van de toekomst en het veranderende gebruik van werkomgevingen. Hoe houd je grip op een schone werkplek, ook als die buiten de traditionele omgeving ligt? Hoe borg je hygiëne in een omgeving met minder schoonmakers? Die verantwoordelijkheid nemen we samen. Samen vinden we de balans waarmee jij het maximale haalt uit onze dienstverlening. Benieuwd hoe?

Meer weten