Hago Next @theoffice Cleaning kit: hygiëne borgen als de schoonmaakmedewerker er niet is

Werkomgevingen zijn leeg of leger en schoonmakers zijn minder prominent aanwezig in je pand terwijl je wel een grote behoefte hebt aan hygiëne. Aan een schone en veilige omgeving voor je werknemers. Eneco en Hago Next sloegen de handen ineen, op zoek naar oplossingen. Naast een bewustwordingscampagne met een customer journey, had Hago Next ook een oplossing voor de momenten waarop de schoonmaker niet aanwezig is bij Eneco: de @theoffice Cleaning Kit. Voor een optimaal veiligheidsgevoel in vergaderruimtes, waar mensen bij elkaar komen.

Saida El Jaddaoui, Ondernemer bij Hago Next, is al nauw betrokken bij Eneco sinds Hago Next er in 2018 de schoonmaakdienstverlening opstartte. Saida is al sinds de wereld veranderde in maart 2020, continu in overleg met Eneco om te zorgen dat vraag en aanbod van schoonmaak zo goed als mogelijk op elkaar blijven aansluiten. Dat is al een uitdaging op zich.

Veilig werken met afgeschaalde schoonmaak

Eerder schreven we al over de spagaat van veel organisaties: hoe garandeer je constant een schone en veilige werkplek voor je werknemers in een tijd waarin je professionele schoonmaak afschaalt? Saida: “Ook bij Eneco hebben we schoonmaakwerk anders ingedeeld, om het aanbod te laten passen bij de vraag. Aan de andere kant is de behoefte aan een veilige en schone werkomgeving nog nooit zo schoon geweest als nu.”

Schoonmaakpakket als onderdeel van campagne

Eneco en Hago Next hebben samen een bewustwordingscampagne op poten gezet om zicht te geven op behoeften van pandgebruikers. Een onderdeel van die campagne voor hygiëne, is de cleaning kit. “We hebben de kit, heel pragmatisch, samengesteld voor vergaderruimtes, omdat dat de plekken zijn waar mensen elkaar het meest ontmoeten. Met de middelen en materialen in het pakket kun je nu je gasten extra welkom heten door even een schoon doekje over de touch points, maar bijvoorbeeld ook afstandsbedieningen en markeerstiften te halen.” Eneco en Hago Next faciliteren dus, om hygiëne te borgen.

Ervaringen uit het verleden

Het idee van de cleaning kit is niet nieuw, aldus Saida: “In de zomer van 2016 zetten we al schoonmaakpakketten in. Het callcenter van een van onze opdrachtgevers, een grote verzekeraar, was die zomer 24 uur per dag bemand om meldingen af te handelen. Om te zorgen dat de ruimtes ook hygiënisch bleven op de momenten dat wij er niet waren, hebben we toen al cleaning kits ingezet. Onze medewerkers vulden de boxen steeds aan als deel van hun schoonmaakronde. Zo greep niemand ooit mis.“

@theoffice cleaning kit

De positieve ervaringen en leerpunten van toen, gebruiken we om de uitdagingen van nu het hoofd te bieden. Te beginnen bij Eneco, waar de @theoffice cleaning kit, zoals Hago Next de pakketten voor vergaderruimtes heeft genoemd, nu wordt gebruikt op alle kantoorlocaties. Ook bij Eneco vult de schoonmaakmedewerker van Hago Next bij wanneer nodig en ververst hij de microvezeldoeken nadat ze zijn gebruikt. Alles voor de veiligheid van de pandgebruiker, maar ook voor de beleving in zijn werkomgeving. Om in dit geval te zorgen dat Eneco zorgt dat de randvoorwaarden voor goede prestaties optimaal onder controle heeft.

Drie cleaning kits

De schoonmaakpakketten helpen gebouwen hygiënisch te houden. Met die gedacht ontwikkelde Hago Next direct door en al snel volgden ook de @thepantry en @yourhome pakketten. Voor zelfhulp bij schoonmaak in, heel logisch, pantry’s in kantoren en thuiswerkplekken. Die laatste cleaning kit is er om pandgebruikers ook te ondersteunen wanneer ze niet meer op kantoor werken. Zo blijft Hago Next, precies zoals bedoeld met de bewustwordingscampagne bij Eneco, denken vanuit de behoeften van de pandgebruiker. Wat heeft hij nodig op kantoor? En thuis, als hij niet op kantoor kan werken?

Verder dan vergaderruimtes en pantry’s gaat Hago Next niet in kantoren. Saida is daar duidelijk over: “We hebben het met opdrachtgevers ook gehad over cleaning kits voor toiletgroepen. Dat zien we niet zitten. Het borgen van hygiëne in sanitaire ruimtes is vakwerk. Dat laten we over aan onze mensen, omdat zij ook de juiste middelen en materialen hebben. Met die last willen we onze opdrachtgevers niet opzadelen.”

 

 

Op kantoor vs thuis

@theoffice en @thepantry zijn al operationeel. Hago Next zet ze direct in waar nodig en vult ze bij zodra de schoonmaakmedewerker zijn ronde doet. De cleaning kit voor thuiswerkers vraagt nog wat aandacht en Saida weet wat ze wil om ook dit een echte oplossing te maken: “We gaan niet zomaar pakketten verkopen. We zijn ons heel erg bewust van de haken en ogen aan het @yourhome pakket. De distributie en het navullen bijvoorbeeld. Maar ook wet- en regelgeving over belastingen en privacy zijn punten die we nu onder de loep nemen. Liefst starten we, bij onszelf of een opdrachtgever, een pilot om te zien waar we tegenaan lopen.” Een gedegen voorbereiding dus, precies zoals Hago Next en Eneco die hanteerden bij de bewustwordingscampagne.

 

 

Meer weten over de Cleaning kits van Hago Next?

Download het informatiepakket.