One FM: hoog tijd om te gaan delen

We hebben het al tijden over One FM: één facilitair front. Steeds vaker vragen organisaties in bijvoorbeeld aanbestedingen om een nauwe samenwerking tussen schoonmaak, catering, receptiediensten, beveiliging en meer. Tot nu toe bracht dat nogal wat uitdagingen met zich mee. Het verhaal was aan de voorkant goed, maar op de werkvloer stapelden de missers zich vaak op. Het ontbrak aan een platform. Aan slimme koppelingen die taakintegratie logisch maken in plaats van inefficiënt. Mét zo’n platform lijkt de schoonmaakmedewerker de uitgelezen professional om een breder aantal facilitaire taken op te pakken.

Wie is in de lead? Hoe zorg je dat de schoonmaker weet dat er in de keuken wat is omgevallen? Welk systeem gebruik je voor aansturing en rapportages? Wat doe je als de verschillende leveranciers niet gewend zijn om samen te werken over de bedrijven heen? Aan de voorkant was One FM een goed verhaal maar op de vloer ging het vaak mis.

One FM: trends

Het is een kwestie van tijd dat goed werkend integrated facility management pure noodzaak wordt. Een van de trends in ‘big tech’ is dat de Google's en Facebooks van deze tijd geen ordinaire kantoren meer bouwen maar campussen. Architectonische verrijkingen van de stad waarin ze zich bevinden. Maar vooral een inspirerende plek met multifunctionele faciliteiten die vaak beschikbaar zijn voor een breder publiek. Een plek waar werk en privé niet naast elkaar lopen maar een samengesmolten geheel is. Booking.com is dit – as we speak – aan het realiseren in Amsterdam op het Oosterdokseiland. Wie gaat die zogenoemde multifunctionele faciliteiten aanbieden en onderhouden?

#samensterkFM
Daarnaast poppen initiatieven op als #samensterkFM, een community van vernieuwers in de facilitaire branche die kennis en kunde met elkaar delen rondom arbeid, huisvesting en services voor de toekomst. #samensterkFM werpt zich op als kennispartner die hackathons en whitepapers ontwikkelt met daarin oplossingen vanuit broodnodige samenwerking.

Veel bedrijven zijn niet gewend om zich open te stellen voor samenwerking. Het voelt als de concurrent slimmer maken of het kannibaliseren van de eigen business. “Waarom is input van de andere leveranciers nodig? We hebben al een goede oplossing.” Zonde natuurlijk, want iedereen kan baat hebben bij een bundeling van services. En input.

Ontwikkelingen bieden kansen voor One FM

De ontwikkelingen richting smart building, green officies en healthy offices bieden kansen. Sterker nog, bedrijven bieden een keur aan mogelijkheden voor een integrale aanpak van zowel soft- als hardservices. Techniek – met name data - speelt hierin een steeds belangrijkere rol. Wanneer je de stap maakt naar een Smart Building en in staat bent datastromen te delen met de verschillende leveranciers, heb je een sterke basis voor de realisatie van integrated facility management.

Integrated Facility Management: delen is slim

Je herkent het vast: verschillende leveranciers bieden je ieder hun eigen dienst aan. Steeds vaker hebben die afzonderlijke leveranciers ook een smart solution voor je. Kijk bijvoorbeeld naar het toilet. Het is goed te zien dat verschillende sanitaire leveranciers een oplossing bieden die vertelt wanneer de zeepdispenser bijna leeg is. Daar word jij niet heel erg veel wijzer van. Pas op het moment dat de leverancier van sanitaire supplies de data deelt met bijvoorbeeld je schoonmaakpartner, wordt de oplossing echt slim. Dan zorgen ze samen dat jouw medewerkers nooit meer toiletten zonder zeep of papier aantreffen. Dat is One FM; op basis van techniek en data in staat zijn de producten en diensten nog beter af te stemmen op de wensen van de pandgebruiker.

Taakverbreding

Het koppelen van services biedt ook ruimte voor taakdifferentiatie. Denk bijvoorbeeld aan al de onderhoudsmonteurs die over de vloer komen. De partij die toch al aanwezig is, kan eerstelijns onderhoud meestal ook uitermate kundig uitvoeren (uiteraard ook weer door kennis te delen). Koffiebonen bijvullen en de droesbak van de koffiemachine leegmaken, bijvoorbeeld. Dat kan de schoonmaakmedewerker ook, als hij maar weet wanneer het moet gebeuren. Op die manier kan de onderhoudsmonteur zich focussen of het tweede en derdelijns onderhoud waarvoor specifieke kennis en kunde nodig is.

Taakverbreding dus. De basis voor One FM, op basis van gedeelde data. Even terug naar de vraag wie in de lead moet zijn. Dat is in onze visie (uiteraard) de schoonmaakmedewerker. De ratio ondersteunt de gedachte. De schoonmaker is altijd aanwezig in je pand en veel andere dienstverleners alleen periodiek. De schoonmaker komt in heel je pand, in tegenstelling tot medewerkers van dienstverleners die zich richten op een specifiek deel van je gebouw zoals het restaurant of je receptie. En de schoonmaakmedewerker werkt op die momenten dat jouw pandgebruikers er ook zijn, in tegenstelling tot andere dienstverleners.

Gebruik maken van data

Eerder vertelden experts in een door Hago Next gestreamde webinar over de voordelen van taakverbreding voor zowel opdrachtgevers als medewerkers. Iedereen is een winnaar en, door gebruik te maken van beschikbare data, One FM krijgt echt een gezicht. De wens van aanbestedende organisaties lijkt voor de toekomst geborgd als verschillende partijen hun smart solutions echt met elkaar willen delen en aan elkaar kunnen koppelen. Aansturing regel je dan centraal via één platform en rapportages leveren echte inzichten op zodra je verschillende services naast elkaar kunt leggen.

Smart Hygiene
Hago Next heeft het platform om One FM vorm te geven. Smart Hygiene is de open omgeving waarin verschillende diensten op basis van sensoring en data aan elkaar worden gekoppeld. Smart Hygiene geeft door zijn open structuur een totaaloplossing in plaats van deeloplossingen die wel slim zijn, maar niet uitwisselbaar. Jij hebt de regie en de opgeleide schoonmaakmedewerker is, met de soft- en hardware waarmee hij precies weet wat hij waar en wanneer moet doen, jouw expert op de werkvloer voor het bewaken van hygiëne in de breedste zin van het woord.

'Hago Next Webinar: De schoonmaak van nu is er straks niet meer' bekijken | Microsoft Stream

Wil je meer zien over hoe je de praktische problemen die vaak spelen rond One FM, kunt wegnemen met slimme totaaloplossingen? Kijk dan hier de webinar De schoonmaak van nu is er straks niet meer terug.

Naar de webinar