Ook in roerige tijden werken Eneco en Hago Next samen aan beleving en hygiëne op het werk

Hygiëne waarborgen binnen kantoorgebouwen en werkplekken was altijd al belangrijk. Als schoonmaakbedrijf heeft het onze absolute focus. Maar sinds maart 2020, de uitbraak van COVID-19, is het voor iedereen essentieel geworden. Nog steeds staan beleving en hygiëne voorop, maar dan op een andere manier. Het vraagt om een nieuwe aanpak. Dat weten wij, en dat merken onze klanten ook. Daarom hebben Eneco en Hago Next een verhelderende bewustwordingscampagne opgezet.

De Corona-pandemie heeft ontzettend veel impact op schoonmaak. Werkprocessen worden anders ingericht, medewerkers krijgen nieuwe taken. Het is een kwestie van aanpassen en bijsturen. Ook bij Eneco is dit het geval. Joyce Biesheuvel, praktijkcoach bij Hago Next, is verantwoordelijk voor een groot aantal van de Eneco-locaties. Ze is leidinggevende van de schoonmaakteams, is gesprekspartner voor de klant en zorgt ervoor dat alles goed verloopt.

Bewustwordingscampagne

Om inzichtelijk te maken wat schoonmaak betekent voor beleving en hygiëne op het werk, heeft Joyce een bewustwordingscampagne opgestart. Hierin wordt de complete customer journey bij Eneco in beeld gebracht. Welke oppervlakten raken mensen aan? Hoe wordt de schoonmaak erop aangepast? Door middel van een video zijn we in staat om hier meer feeling aan te geven, zowel extern als intern.

Kleine dingen maken het verschil

Bureaus, sanitair en trappen worden meerdere keren per dag schoongemaakt om hygiëne te garanderen. Dit betekent dat schoonmakers hun werkwijze moeten aanpassen. Er wordt nog meer flexibiliteit gevraagd, zodat ze kunnen doen wat nodig is. Als praktijkcoach vervult Joyce een cruciale rol. Denk aan vragen beantwoorden, extra taken organiseren en waardering tonen. Maar hoe blijf je mensen motiveren? Het zijn de kleine dingen die het verschil maken, zegt Joyce. Zo plakt ze memobriefjes met complimenten op de Triple-T trolleys van de medewerkers om het plezier in hun werk te blijven stimuleren.

Betekenisvol werk

Hago Next besteedt dus veel aandacht aan betekenisvol werk. Omdat we het belangrijk vinden dat mensen met een prettig gevoel naar hun werk komen. Een leuk detail is dat de video geregisseerd en gemonteerd is door een van onze schoonmaakmedewerkers. In deze gekke tijden is het heel gaaf om de mensen op de werkvloer te betrekken en samen aan deze campagne te laten werken.

Noodzakelijke shift

Het meest ingrijpend is de shift van ‘normale’ dagschoonmaak naar het veelvuldig hygiënisch schoonmaken van looproutes en contactpunten binnen een gebouw. Mensen hebben geen idee dat ze zoveel verschillende voorwerpen aanraken voordat ze aankomen bij hun werkplek. Voorheen werd er niet eens nagedacht over desinfectiemiddelen. Nu staan er overal zuilen die bijgevuld en schoongemaakt moeten worden. We moeten opeens gaan denken in protocollen. Maar de vraag is: hoe ga je daarmee om?

 

“Mensen hebben niet door hoeveel ze aanraken voordat ze bij hun werkplek aankomen. Van garage naar receptie, lift naar koffieautomaat en bureau. Alles moet schoon zijn.”

 

De werkplekschijf

Voor Corona zaten er bij Eneco ongeveer 1300 tot 1500 mensen op de hoofdkantoor Eneco World. Nu zijn dat er maximaal 50. Er is minder activiteit in het gebouw. Vergaderzalen blijven leeg. Maar hoe weet je of een werkplek wel of niet gebruikt is? Daarvoor is de werkplekschijf bedacht. Wanneer iemand een bureau heeft gebruikt, ligt de werkplekschijf op rood. Is de werkplek weer schoon, dan draait de schoonmaker hem op groen. Een eenvoudige, maar erg effectieve oplossing.

Meer maatwerk: op- en afschalen

Sommige locaties zijn heel rustig, anderen zijn volledig operationeel. Waar we bij de ene klant afschalen, moeten we bij de andere klant opschalen. Dit creëert andere verwachtingen van onze medewerkers. De behoefte aan schoonmaak op maat is gestegen. Andere schoonmaakbedrijven hebben vaste werkprogramma’s. Bij Hago Next zijn de schoonmakers in de lead, zij weten heel goed wat ze moeten doen. De schoonmaakmedewerkers vormen een hecht team. Zij werken samen en leren van elkaar. Het gevoel van saamhorigheid groeit elke dag. Dit neemt niet weg dat het wegvallen van de vaste medewerkers en contactpersonen voelt als een groot gemis.

 

“Bij Hago Next zijn de schoonmakers in de lead, zij weten heel goed wat ze moeten doen.”

 

Positieve flow

Mensen zijn blij dat ze nog werk hebben en van waarde kunnen zijn. Ook de samenwerking met Eneco speelt hierbij een grote rol. We gaan op zoek naar geschikte oplossingen om onze dienstverlening aan te passen aan dat wat de huidige situatie van ons vraagt. Als expert hebben wij de benodigde kennis. Deze geruststelling is belangrijk en creëert vertrouwen. De verbondenheid groeit. Er is meer tijd en ruimte om elkaar beter te leren kennen.

Meer weten?

Ben jij op zoek naar een schoonmaakconcept dat daadwerkelijk bijdraagt aan je bedrijfsresultaat? Dat past bij de normen en waarden van jouw bedrijf en de wens om zowel een goed werk- als opdrachtgever te zijn? Schoonmaak van het hoogste niveau, met oog voor beleving en gastvrijheid? En sta je open voor verandering?

Download dan de whitepaper