Smart Cleaning: ook positieve resultaten voor de schoonmaker

Op 16 november lanceerde Hago Next Smart Cleaning; slimmere facilitaire dienstverlening met positieve impact op alle betrokken partijen. Een betere borging van hygiëne, meer beleving van schoon, een beter gevoel van welkom zijn én meer resultaat in minder tijd. Iedereen is een winnaar, zo lijkt het. De fantastische bonus is dat het concept het werk van schoonmaakmedewerkers ook leuker maakt.

Ben Jansen is schoonmaakmedewerker bij Hago Next, in Delft. “Ik werk sinds februari 2019 bij Hago Next en toen ik begon, startte ook de pilot met Smart Cleaning op mijn locatie. In eerste instantie was ik wat huiverig voor het werken op basis van data die op mijn tablet binnenkomt. Het voelde zelfs als een soort inbreuk op mijn privacy. Alsof Hago Next controlemiddelen ging gebruiken om mijn werk te volgen. Al vrij snel had ik in de gaten dat de technologie mij en mijn collega’s juist enorm helpt.” Dat was precies een van de doelen die Hago Next voor ogen had. Nog harder rennen, kan niet meer. Slimmer werken nog wel, technologie als ondersteuning van mensen.

Peter van Vliet, product owner van Smart Hygiene bij Hago Next, testte Smart Cleaning uitgebreid. Hij kreeg hulp van Hago’s innovatiemanager Stijn van Arendonk en experts van Soobr uit Zwitserland, de leverancier van de software voor Smart Cleaning. Maar ook Ben kreeg een belangrijke rol in de implementatie van de pilot. “Uiteraard hebben we Ben eerst verteld over onze doelen met Smart Cleaning. Maar ook over wat hij ervan mag verwachten. We legden hem uit hoe de tablet en de sensoren hem zouden helpen bij zijn werk. Ben kreeg, samen met de rest van het schoonmaakteam, een uitgebreide opleiding om te leren begrijpen wat hij moest doen. Daarna was het Ben die ons hielp. Zijn feedback gaf ons de handvatten om kinderziektes uit Smart Cleaning te halen en de dienst volledig af te stemmen op de werkelijkheid. Zo werd Ben echt een essentieel onderdeel van de pilot.”

Betekenisvoller en afwisselender werk

Smart Cleaning, de naam zegt het al, is een tool om slimmer te werken. De schoonmaker gebruikt de software op zijn tablet om te zien welke ruimtes schoonmaak nodig hebben op basis van het pandgebruik. Zo komt de schoonmaakmedewerker niet meer onnodig in ruimtes die nog schoon zijn, wat niet alleen tijd scheelt, maar werk ook een stuk betekenisvoller maakt. “Ben: “Ik werk nu veel doelgerichter. Ik doe niets meer voor niets en dat geeft me een goed gevoel. Al mijn werk draagt nu echt iets bij.”

Slim werken draagt natuurlijk op verschillende manieren bij aan een positief resultaat. Smart Cleaning op basis van het gebruik van een pand zorgt voor een nog betere hygiëne, omdat de schoonmaker altijd de juiste dingen doet. Het geeft pandgebruikers een veiligere werkomgeving en een nog groter gevoel van welkom in het pand. Daarnaast heeft de schoonmaakmedewerker, door werk dat op basis van data onnodig blijkt over te slaan, ruimte voor facilitaire taken naast zijn schoonmaakwerk. Dat zorgt voor nog afwisselendere banen, ook voor Ben: “Dankzij Smart Cleaning kan ik me bij mijn klant nu ook bezighouden met andere dingen die ik leuk vind om te doen. Ik doe wat technisch onderhoud, ik houd het magazijn bij en zorg dat voorraden op peil blijven.”

Smart Cleaning: een aanrader voor schoonmakers

Hago Next durft te veranderen. Durft technologie in te zetten om de facilitaire wereld vooruit te helpen. Die technologie is ondersteunend, want schoonmaken blijft altijd mensenwerk. Smart Cleaning heeft tal van voordelen en is een mooi voorbeeld van hoe data en techniek ook het werk van schoonmakers uitdagender en interessanter maken. Ben raadt zijn collega-schoonmakers dan ook van harte aan om Smart Cleaning te omarmen, als ze ermee gaan werken: “Het is echt een aanrader. Het is geen middel om je te bespioneren, maar het geeft je juist de mogelijkheid om je werk beter en efficiënter te doen, waardoor je tijd overhoudt voor andere leuke dingen. Je klant wordt er blijer van en jijzelf ook.”

Smart Hygiene

Het doel van Smart Hygiene (datagedreven schoonmaak) is om schoonmaak zo efficiënt en doelgericht mogelijk voor je in te richten, op basis van de verzamelde data. Op die manier verbeteren we je prestaties en klant- en medewerkerstevredenheid.

Smart Hygiene