5-11-2019

Data opent de deuren naar talloze tastbare oplossingen

Hago Next is al een paar jaar actief met Data Driven Dienstverlening in facility management. We zijn druk bezig met de volgende stappen in data gedreven werken. Data uit sensoren geeft ons vaak waardevolle inzichten. Zo passen we bijvoorbeeld, bij klanten die gebruik maken van de sensoren, ons schema aan op de informatie die de sensoren ons geven. Maar data liet ons bijvoorbeeld ook zien dat specifieke toiletten bij een opdrachtgever op sommige momenten drukker werden bezocht dan we eigenlijk zouden willen. Drukke piekmomenten zorgen mogelijk voor een lagere schoonbeleving en dat willen we natuurlijk voorkomen.

Met nudging gaven we tijdens een pilot de toiletbezoekers expliciet de mogelijkheid om een mindervalide toilet te gebruiken tijdens piekmomenten, om hiermee de drukte in de toiletgroep te verminderen. Uit data van de maanden voor de pilot bleek dat het MIVA-toilet in die toiletgroep maar twee keer werd gebruikt tijdens de lunch. De andere toiletten hadden tientallen bezoekers per uur. Met een eenvoudig bordje op de deur stimuleerden we eindgebruikers dit toilet te gebruiken.

De resultaten waren verbluffend: gemiddeld steeg het gebruik van het MIVA-toilet gedurende de maand van de pilot met 1050%. Door eenvoudige nudging te combineren met data hebben we gericht en proactief het comfort van de pandgebruikers verbeterd. Peter van Vliet, ondernemer bij Hago Next, is enthousiast over de mogelijkheden die het gebruik van data met zich meebrengt: “Ik vind het mooi om te zien dat we met dezelfde bezetting de beleving van schoon kunnen verhogen door zoiets kleins toe te passen.”

De combinatie van nudging en data in toiletgroepen is een praktisch voorbeeld hoe onze Data Driven Cleaning facility management effectiever, duurzamer en belevingsgerichter maakt met talloze tastbare oplossingen. Het is de weg naar een happy building.

Deel dit artikel: