19-11-2019

De chatbot als preventiemiddel van een burn-out

Wij zijn de schoonmakers van Nederland. We zorgen dat je de perfecte werkplek hebt, de omgeving hebt waar je je diploma kunt halen, waar je een geweldige avond uit beleeft of juist de locatie waar je veilig kunt produceren. We kijken goed om ons heen. Zo zien we trends en ontwikkelingen waar we op inspelen met praktische oplossingen die onze opdrachtgevers maar ook onze eigen schoonmakers raken in hun kern. In dit geval een opgeruimd hoofd voor schoonmaakmedewerkers. 

Professioneel schoonmaken staat bekend om hoge werkdruk en margedruk. Beide hebben zorgwekkende ontwikkelingen als gevolg: burn-outs en hogere verzuimcijfers. Hago wil een positieve impact hebben en dit almaar groeiende probleem indammen. Ons antwoord is Yvita, een chatbot die mensen eerder helpt om hun problemen te onderkennen en de juiste stappen te nemen richting herstel.

Burn-outs worden een steeds breder maatschappelijk probleem, dat inmiddels veel verder reikt dan werk gerelateerde klachten. Ook steeds meer jongeren hebben dezelfde klachten. Digitalisering lijkt de aan te wijzen oorzaak voor het groeiend aantal mensen met een burn-out. Mensen worden eenvoudigweg overspoeld met informatie. Digitalisering zorgt voor een vagere lijn tussen werk en privé en zorgt dat mensen onze hersenen niet meer ‘uit’ zetten. Een avondje tv of scrollen op social media zien we als ontspanning, maar in werkelijkheid zorgen deze activiteiten voor ontzettend veel prikkels.

Digitalisering; the root of all evil?

Nee hoor. Wij zien het juist als een deel van de oplossing van burn-outklachten. Mental Health Warriors werkt vanuit de innovatiecampus Brightlands aan Yvita, een virtuele therapeut. Het doel van deze digitale oplossing in de vorm van een chatbot: zo vroeg mogelijk het gesprek aangaan om burn-outklachten te herkennen en vervolgens de eerste tips en support geven. Klachten hoeven niet voort te komen uit werkgerelateerde druk. Ze kunnen ook het gevolg zijn van iemand zijn dagindeling. De chatbot geeft tips waarmee gebruikers zo vroeg mogelijk zelf al de eerste stappen in de goede richting zetten.

Yvita; een virtuele assistent

Yvita kan (nog) geen diagnose stellen maar blinkt vooral uit in de laagdrempeligheid. Mensen kunnen anoniem hun verhaal kwijt bij de bot. Door vroegtijdig virtueel het gesprek aan te gaan, is de kans groot dat gebruikers sneller bij de juiste mensen terecht komen en ze zo burn-outs en ziekteverzuim kunnen voorkomen. Yvita is nu nog in ontwikkeling. Later dit jaar volgen de eerste pilots, die Hago Next dan uiteraard op de voet volgt. Het spreekt voor zich dat we zelf ook bezig blijven met betekenisvol werk, (ergo)coaching en trainingen om burn-outs en verzuim zoveel mogelijk te voorkomen. 

 

Deel dit artikel: