19-12-2019

Duurzaamheid is steeds gewoner

Wij, de schoonmakers van Nederland, zien trends en ontwikkelingen waarop we inspelen met praktische oplossingen die onze opdrachtgevers raken in hun kern. Duurzaam en ecologisch verantwoord ondernemen dat mainstream wordt is zo’n trend. Een trend met direct daaropvolgend de vraag hoe ook schoonmaak en facilitaire dienstverlening kunnen en moeten inhaken.

High-end en exclusief

In 2008 lanceerde Tesla de Roadster, een high-end elektrisch aangedreven supercar. Weggelegd voor de happy few. In 2016 lanceerde Adidas lanceerde in 2016 een zeer gelimiteerde sneaker op de markt volledig gemaakt van plastic uit de oceanen. Slecht 50 stuks. Ook in 2016 werd de eerste plantaardige burger gepresenteerd.

 

Betaalbaar en toegankelijk
Q4 2019: Tesla’s Model 3 is de derde best verkochte auto in Engeland. Adidas heeft inmiddels 11 miljoen plastic sneakers gemaakt en de ‘Impossible burger’ is verkrijgbaar bij meer dan 7.000 Burger Kings in de VS.

Beste lezer, duurzaamheid en ecologisch consumeren is mainstream. Waar het nog niet zo lang geleden high-end en exclusief was, is het nu betaalbaar en toegankelijk. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het vega assortiment in je lokale supermarkt. De keuze is enorm. Woorden als ‘klimaatspijbelaar’, ‘klimaatdrammer’ en ‘ecopopulisme’ waren in de race voor het woord van het jaar 2019. Greta Thunberg is door TIME uitgeroepen tot persoon van het jaar.

 

Goed gevoel

Het toenemende aanbod en de zichtbaarheid van duurzame producten in winkels en in de media zetten deze ontwikkeling verder door in gedrag. Mensen willen consumeren met een goed gevoel, steeds meer bijdragen aan een betere wereld en werken bij bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Niet omdat het kan, maar omdat het moet. Niet voor niets gaan we in 2020 met zijn allen 100km/u rijden op de snelweg. En kan je van KLM een Tikkie-verzoek verwachten om de CO2-uitstoot van je vlucht te compenseren. Burger King startte een campagne om het plastic speelgoed dat bij hun maaltijden zit in te zamelen en om te smelten. Experts pleiten zelfs voor een nieuw economisch model, The Donut Economy, waarin economisch gedrag niet in dienst staat van groei of winst maar juist van mens en planeet.

 

En nu
Hago en Vebego omarmen deze verschuiving en gaan verder dan alleen het omarmen van SDG’s van de VN. Onze zusteronderneming Returnity kijkt bijvoorbeeld naar de hoeveelheid afval die wij maar ook onze klanten produceren en verwerkt die vervolgens op een circulaire manier. Hago geeft medewerkers betekenisvol werk om ze langer gezond en gelukkig te houden. En door de schoonmaak data gedreven te organiseren doen we alleen wat nodig is zonder aan kwaliteit in te boeten en zonder verspilling van uren en materialen en middelen. Kunnen we nog meer? Vast en zeker. Minder met disposables werken? Water hergebruiken? Of wat denk je van een vegan aanbod in de catering?

 

Jij
Mijn vraag aan jou: hoe gewoon is duurzaamheid en ecologisch verantwoord ondernemen voor jou? En wat vind jij de meest klinkende voorbeelden van ondernemen waarin People en/of Planet centraal staan?

 

Deel dit artikel: