14-10-2019

High tech & high touch: een goed huwelijk?

Wij zijn de schoonmakers van Nederland. We zorgen dat je de perfecte werkplek hebt, de omgeving hebt waar je je diploma kunt halen, waar je een geweldige avond uit beleeft of juist de locatie hebt waar je veilig kunt produceren. We kijken goed om ons heen. Zo zien we trends en ontwikkelingen waarop we inspelen met praktische oplossingen die onze opdrachtgevers raken in hun kern. We bekijken bijvoorbeeld de zoektocht naar de perfecte balans tussen mens en machine.

De facilitaire markt verandert. Klanten vragen ons steeds vaker om naast schoonmaak ook andere werkzaamheden op te pakken, zoals catering en receptiediensten. Geen verschillende leveranciers meer, maar één dienstverlener in de lead. Dit heeft impact op de werkdruk van onze werknemers en dat leidt weer tot een interessant vraagstuk: in hoeverre kunnen we de facilitaire medewerker vervangen door technologie?

High tech vs. high touch
Vraagt de toiletbezoeker aan Amazon’s Alexa om extra wc papier en geeft hij haar feedback over zijn sanitaire bezoek? Alexa vergeet namelijk niets, leert van alles en maakt direct de ideale vertaling naar de persoonlijke wensen van de gast. Of leg je toch liever een muntje bij de toiletjuffrouw?

De perfecte balans
High tech klinkt verleidelijk want het kan leiden tot efficiënte en dus tot een kostenbesparing. Door onvoldoende high touch verlies je weer loyaliteit. Wat is de juiste combinatie van high tech en high touch? Waar kunnen we, zonder afname van de klanttevredenheid, de (dominante) menselijke factor verminderen door de inzet van technologie en automatisering? Is het echt ondenkbaar dat een gast zonder druk op de intercom voor enige toelichting je parkeergarage binnen rijdt en je pand binnenloopt?

Nee, dat is het niet. Je afspraken maak je inmiddels digitaal. Alle gegevens over aankomst, duur van de meeting en met wie, inclusief de contactgegevens zijn al bekend en in de cloud beschikbaar. Het is juist zaak om die gegevens op de juiste manier met elkaar te koppelen zodat een vriendelijke hostess je gast direct bij binnenkomst bij naam ontvangt en wegwijs maakt. Die balans. Die balans onderzoekt Hago Next nu, als onderdeel van onze Data Driven Dienstverlening. Maximale ontzorging van technologie – achter de schermen – én optimale klanttevredenheid.

Deel dit artikel: