“Waar mensen samenwerken, moeten ze elkaar begrijpen.”

Hago Next won in 2018 de Kroon op het Werk Prijs, voor een onderscheidend beleid op het gebied van duurzame inzetbaarheid van schoonmaakmedewerkers. Hago Next is de 9+ organisatie waar medewerkers handvatten krijgen om zich te ontwikkelen. Om expert te zijn en hun werk zo gemotiveerd mogelijk uit te voeren. De 9+ organisatie heeft een fundament van 12 pijlers om medewerkers op te beoordelen en te ontwikkelen. De eerste twee pijlers draaien om het begrijpen van elkaar. Op elkaar kunnen vinden met de Nederlandse taal.

gastvrije communicatie en klantcontact

Femy van de Wege, operationeel manager van Hago Next, is duidelijk als het gaat om dat waar haar medewerkers voor moeten staan: “We vinden gastvrije communicatie en klantcontact belangrijk. De manier van schoonmaken van Hago Next, overdag en dialoog- en gastgericht, vraagt om inlevingsvermogen. Om elkaar goed te begrijpen, is het van belang dat medewerkers de Nederlandse taal voldoende machtig zijn. Daar helpen we ze mee als dat nodig is. Zo houden onze mensen ruimte om te ondernemen binnen hun functie.”

Ontwikkeling op maat

Communicatie dus. Het klinkt niet meer dan logisch dat mensen elkaar moeten begrijpen om een dialoog met elkaar te kunnen hebben. Maar wat doet Hago Next dan om medewerkers te geven wat ze daarvoor nodig hebben? “We beginnen altijd bij het begin. Onze praktijkcoach maakt een inschatting van het niveau waarop een medewerker de taal beheerst. Dat is ons vertrekpunt. Op basis van dat niveau én de behoefte van de medewerker, bepalen we welk opleidingsinstituut de oplossing biedt.” Deze gerichte manier van werken, werpt vruchten af. Medewerkers ontvangen het ook erg positief. Neem Godwin, vakschoonmaker bij FMO Bank. Hij ging, na zijn gesprek met de praktijkcoach van Hago Next, naar een stottercursus: “Die cursus heeft me heel erg geholpen, ook buiten mijn werk. Ik kan nu bijvoorbeeld veel beter voor mezelf opkomen, omdat ik meer durf te praten.”

Spreken en begrijpen

Hago Next kiest niet alleen voor cursussen Nederlands. De eerste twee pijlers zijn spreken en begrijpen (1) en lezen en spreken (2). De keuze voor twee aparte pijlers is een bewuste. Femy van de Wege: “Waar mensen samenwerken is het van belang dat ze elkaar begrijpen. Daarom maken we de scheiding tussen woord en geschrift. Onze schoonmaakmedewerkers zijn operationele mensen. Ze hoeven geen verslagen te maken, maar hebben direct contact met elkaar en eindgebruikers. Daarin zit het verschil.” Het is een helder voorbeeld van mensen de juiste tools geven om hun werk uit te kunnen voeren. Om te zorgen dat ze zich gemakkelijker voelen in hun rol, wat bijdraagt aan een duurzame inzetbaarheid.

Verder ontwikkelen

“Onze praktijkcoaches zijn continu bezig met de ontwikkeling van medewerkers. Jaarlijks meten we via Betekenisvol Werk ook de tevredenheid, geluk en vitaliteit van de medewerkers. In werkoverleggen worden de uitslagen besproken en hebben medewerkers de gelegenheid om feedback te geven.” Nederlands spreken en begrijpen helpt de vakmensen van Hago Next het gesprek met de klant aan te gaan. Dat haalt ze uit de onzichtbaarheid en anonimiteit, wat het respect en de waardering voor hun werk verhoogt.

Hago Next ontwikkelt schoonmakers tot vakmensen die collega's en bezoekers vriendelijk begroeten en gasten in kantoren de weg wijzen. Die calamiteiten voorkomen of oplossen voordat eindgebruikers ze opmerken. Ze zoeken uit natuurlijke interesse en professionaliteit samenwerking met hun facilitaire collega's, omdat ze onderdeel zijn van de organisatie waar ze werken en graag verder kijken dan de grenzen van het hun eigen taken en verantwoordelijkheden. 50% van de medewerkers van Hago Next voldoet nu aan alle criteria voor het predikaat 9+. Het doel voor 2019: dat percentage verder omhoog helpen, naar 55%.

Deel dit artikel: